Светилки без масло

Date:

Share post:

Евангелието за петте мудри и петте неразумни девојки (види: Матеј 25, 1–13) ни ја открива главната цел на православниот духовен живот, а тоа е – активирањето на благодатта на Крштението во нашето срце – што ни го овозможува личниот однос со Бог, како и можните последици од неисполнувањето на оваа задача.

Во Евангелието читаме дека чекајќи го Младоженецот „неразумните ги зедоа светилките свои, но не понесоа со себе масло; а мудрите, заедно со светилките, зедоа во садовите свои и масло; и бидејќи младоженецот се забави, сите задремаа и заспаа“. Што значи напишаното? Девојка е човековата душа, светилка е нејзината словесна сила – умот, а масло е полнотата на благодатта на Светиот Дух Господ која ја примаме во нашите срца на денот од нашето крштевање. Христос е младоженецот. За несоздадената благодат Божја да се активира во нашето срце, односно за нашата светилка – умот, да се поврзе со неисцрпниот извор на благодатта Божја – маслото, и нејзината светлина никогаш да не згасне, нашето срце треба доволно да се очисти од страстите – и од демоните поврзани со нив, и да се отвори, та енергијата на нашиот ум да може, низ тој отвор, молитвено да влезе во срцето и таму да се соедини со својата суштина, а преку неа со Христос Бог. Личниот однос и заедница со Бог, преку умно-срдечната молитва, ни овозможува и познание на Бог. Ова е учењето на сите Свети отци – исихасти. Значи, доколку нашиот ум, т.е. нашата светилка, не се соедини на претходно опишаниот начин со благодатта Божја, т.е. со маслото, во своето срце, тогаш тој набргу ќе остане во темнина. И не е битно дали Младоженецот ќе се забави и ние ќе заспиеме, затоа што кога еднаш срцето ќе се отвори за молитвата, можноста да се затвори е повеќе теоретска.

Што нам ни се случува? На почетокот од нашиот црковен живот, со помош на првата благодат, ние со воодушевување ги прифаќаме сите вистини на верата и со жар се трудиме да ги исполнуваме Божјите заповеди; и ништо не ни изгледа тешко. Токму тоа е времето кога почнува да се чисти енергијата на нашиот ум и ние го доживуваме првото „гледање“ на Божествената светлина. Тоа не е вистинско гледање, туку интелектуално, умно – како основно знаење да разликуваме што е добро, а што лошо; и тоа знаење ни е светлина да ги согледаме своите сопствени недостатоци и гревови, но не ни е дадено да ги судиме или, пак, да ги осудуваме туѓите.

Проблемот е што мнозина од нас тука застануваат и се самозадоволуваат со тоа „прво гледање на Божествената светлина“. Две причини доведуваат до оваа состојба: прва, не знаеме, без опитно духовно раководство, да се справиме со повлекувањето на „првата благодат“, и второ, „првата светлина“ почнуваме да ја користиме за судење и осудување на другите – која од тој момент и нема ништо Божествено во себе, туку останува само како голо и површно знаење за тоа што е добро, а што – не; и ни служи единствено за самооправдување. Таквиот вид „знаење“ само се зголемува со читањето и со животното искуство – со текот на годините, а резултатот на тоа е прехранет со знаења и високоумие, демоноопседнат разум. Тоа е „згаснатата светилка“ на неразумните девојки, од Евангелието, кои со себе не понесоа и масло, т.е. чиј ум остана неповрзан со благодатта Божја во срцето; а состојбата на човек со ваков разум се нарекува уште и – религиозна социопатија.

Најчудно од сѐ е што, иако Светите отци ни ги имаат точно посочено сите знаци на неправилниот „духовен“ живот, како што се: одбегнување да го ставиме умот во процес на исцеление – преку послушание кон духовен отец, неисповедање на својата душевна состојба, не запазување на анонимност до отворање на срцето за умно-срдечна молитва, отсуство на подвиг на молитвено насочување на енергијата на нашиот ум кон срцето и немање плач, ние и покрај тоа немаме соодветно покајание. Токму ваквата состојба се нарекува демоноопседнатост и е опишана кај светиот пророк Исаија, кој вели: „Со уши ќе слушате и нема да разбирате; со очите ќе гледате и нема да видите, зашто срцето на овој народ отапело; и со ушите тешко слушаат, и ги затворија своите очи; за да не гледаат со очите, или да слушаат со ушите, и да разберат со срцето и да се обратат, и Јас да ги исцелам“.

И генерално, без чувство на отпаднатост и отуѓеност од Бог, како на блудниот син од Евангелието – кој освести дека се наоѓа во туѓа земја, нема покајничко враќање кон Бог. Дури и да се наоѓаме на највисок степен од духовниот развој – овде, во овој живот, нашата сегашна состојба е отпаднатост во однос на есхатолошката во Царството Небесно, во однос на гледањето на лицето Христово и на Неговата и наша Мајка – по благодат. Во таа смисла, ние сме во туѓа земја, далеку од Очевиот дом, но без тоа чувство и без покајание.

„А на полноќ се чу викање: ’Еве го младоженецот, излезете да го пречекате!‘ Тогаш сите тие девојки станаа и ги приготвија своите светилки. Неразумните, пак, им рекоа на мудрите: ’Дајте ни од вашето масло, зашто нашите светилки гаснат‘.“

„Полноќ“ е секоја кризна ситуација во нашиот живот, од обично криење на Божјата благодат од нас, преку малите и големи страдања што ги доживуваме – и самата смрт, па сѐ до Второто Христово доаѓање и Страшниот суд. Секој оној што ја нема усвоено умно-срдечната молитва, во сите такви моменти ја губи и обичната молитва, т.е. светилката му се гаси; ова искуство секој еден од нас сигурно го има забележано во текот на својот живот; а многу полошо ќе биде во часот на смртта.

Еве што вели за истото, на многу благ начин, и Старец Софрониј од Есекс: „Современиот образoван човек лесно ќе го сфати механизмот на умно-срдечната молитва. Доволно е две-три недели малку поусрдно да се помоли, да прочита неколку книги и еве, тој самиот кон тие книги веќе ќе може да додаде и своја. Но, во смртниот час, кога целиот наш организам е подложен на насилно раскинување, кога разумот ја губи јасноста, а срцето чувствува силни болки или слабост, тогаш сите наши теоретски знаења ќе исчезнат, а со нив можеби и молитвата“.

Но, благодатта Божја – маслото, ниту може да се купи, ниту да се позајми, туку секој мора лично да го усвои, преку постојано градење на личен однос со Бог. Личното усвојување на несоздадената благодат Божја и богопознанието се неразделно поврзани. Затоа и Богочовекот Христос им вели на неразумните девојки: „Вистина, ви велам: не ве познавам“!

Пресвета Богородице, спаси нас!

Пишува: Митрополит Струмички г. Наум

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img

Поврзани вести

Српскиот свет“ и раката на Москва на Балканот

Балканот повторно се наоѓа на крстосница меѓу вистината и манипулацијата, демократијата и авторитаризмот. Како што се приближуват изборите...

Најдолгото гласачко ливче половина метар

Најдолгото гласачко ливче на овие избори е половина метар, откри директорот на печатницата „Киро Дандаро“, каде се печатеше...

ДИК: Одобрени уште осум барања за акредитации за набљудување на изборите, прифатени три приговори од гласачи

Државната изборна комисија денеска прифати уште три од вкупно четири пристигнати приговори од гласачи. Прифатени се два приговори...

Народниот правобранител отвора бесплатна телефонска линија за пријавување повреди на избирачкото право

Во канцеларијата на Народниoт правобранител во недела (19 октомври) на денот на одржувањето на првиот круг од Локалните...