Денеска се слават љубовта и виното… Денес им е убаво на вљубените и на пијаниците… Но, дали славењето на овој православен и католички светец треба да се поврзува со верата или со помoдарството?
Ако се прашаат помладите зошто се слави „Св. Трифун“ или „Св. Валентајн“ ќе ви речат дека денес е денот на виното, односно на љубовта? И ова не зависи кој од која религија е, туку важно е да се купат подароци и да се слави. Но, ако ја прашате црквата, оттаму ќе ви речат ниту едото ниту другото. Дека целата оваа еуфорија околу славењето на овие два светци немаат врска ниту со виното и пијаниците, ниту, пак, со вљубените.
ММС разговараше со владиката Пимен, митрополитот на Европската епархија, кој на прашањето дали треба да го славиме виното или љубовта, тој децидно ни рече – ниту едното ниту другото!
– Да, јас ќе речам ниту едното ниту другото. Ова не е празник на виното, уште помалку на пијаниците, туку е празник на „Св. Трифун“. Овој светец воопшто нема никаква врска со виното. Тој е светител на црквата од третиот век. Раден е во Фригија, во Мала Азија, било младо момче и бил воспитуван во христијанската вера. Имал исцелителна моќ и лекувал луѓе со духовни заболувања. Се случило на римскиот имепртор Гордијан да се разболи ќерката и бил повикан да ја лечи. И секако ја излечил. Но, по даѓањето на Трајан повторно почнува да се гонат христијаните и така настрадал. Но, во записите стои дека кога дошле луѓето на царот да го бараат го нашле како чува гуски и затоа на иконите најчесто може да се види насликан со гуска. А во понов период, особено на Балкан се црта со алат за закројување, вели владиката.
Според него причината поради која денот на овој светец го поврзуваат со виното и со пиењето е токму поради тоа што на овој ден се закројуваат лозјата, па лозарите си го земале за свој ден.
-Бидејќи споменот кон него се слави на 14 февруари, а тоа било време кога се закројуваат лозјата и од тука почнува се. Лозарите овој ден го земале како ден за почеток на закројување на лозјата и од тука почна искривувањето на неговиот лик во православната црква. Има региони и каде го нарекуваат Трифун пијаницата, што нема никава врска. Но, како ден кога се почнуваат закројувањата се полива вино и тоа до толку се искомерцијализирало да стане како ден на виното, како што кај католиците „Свети Валентајн станува ден на љубовта. Сето тоа е комерцијализација. Освен тоа „Свети Валентин“ иако го има во православната црква како светител, воопшто не се слави кај нас. Тој е светител од времето кога црквите биле заедно. Но, проблемот е што луѓето го прифтиле тоа под влијание на трговците, за да има за што да се потрошат пари, да се купуваат подароци, па ручеци. Се е за профитот на трговците. И сега како контра мерка на католиците, православните измислија да го слават „Св.Трифун“ за да се пијанат, за да се продава вино и да се наливаат. Се претерува. И името на „Св. Трифун“ поинаку се славел. Луѓето прво оделе во црква, па потоа оделе да го закројат лозјето и да го поеат со вино за да има убав род. А сега се прават софри и се и сешто се измислува. И православните и католиците го искомерцијализираа името на светците, објаснува владиката Пимен.
Целиот ТЕКСТ ОВДЕ