Името Климент запишано во своите различни форми

Date:

Share post:

БИБЛИСКОТО ИМЕ НА СВЕТИ КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ (2)

Името Климент, кое се однесува на Свети Климент Охридски, ретко го среќаваме, а е запишано во неговите различни јазични и граматички форми. Го има само на неколку места во средновековната книжевност и уметност. Од она што е досега познато во науката и е проучувано во славистиката, историјата, филологијата и во историјата на уметноста, откриени се неколку варијанти на скратени и целосни форми на името Климент. Овие записи ги има во средновековните книжевни дела и по ѕидовите на црквите и манастирите, во фреските и иконите. Да видиме како е запишано ова свето име во средновековната книжевност и литература и како е поставено на светите икони и фрески.

Името Климент запишано во житијата

За Свети Климент Охридски се познати и досега се проучувани двете житија: Пространото житие на Свети Климента од Теофилакт и Краткото житие од Хоматијан. И двете се пишувани на грчки јазик, а потоа се преведувани на старословенски и на словенските книжевни јазици. Во нив го има запишано името Климент.

На основниот грчки текст во Пространото житие на Свети Климент, уште во насловот е напишано неговото име, дури трипати во текстот од Москополскиот зборник, а еднаш кај А. Милев. Москополскиот текст гласи: „Μηνι Νοεμρίω ΚΕ’. Μνήμη τοῦ Ἀγίοις Πατρός ἡμῶν Κλήμεντος Ἀρχιεπισκόπου Ἀχριδὼν“. = Месец ноември 25-ти. Спомен на нашиот меѓу светиите отец Климент, архиепископ охридски.

„Κλήμης τό κλῆμα τῆς ἀληϑοῦς ἀμπέλου“. = Климент, лозата од вистинското лозје.
„Ἔσταξε νέκταρ θειογνωσίης κτίσι“. = Искапа нектар за богосознанието на светот.
„Θέσκελος εἰσέπτη Κλήμης πόλιν εἰκάδι πέμπτη“. Божествениот Климент, отиде на небо, на дваесет и петти.

И во двата текста стои: „Βίος καὶ πολιτεία, ὁμολογία τε, καὶ μερική ϑαυμάτων διήγησις τοῠ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν Κλήμεντος Ἀρχιεπισκόπου…“ Живот, дејност, исповедание и изложување на некои чуда од нашиот отец меѓу светиите, Климент архиепископот…
Во Пространото житие на Свети Климента во превод на црковнословенски јазик има четири падежни форми на името, и тоа: Kli˜mentq на дванаесет места, Kli˜menta на осум места, Kli˜mentu четирипати и еднаш Kli˜mentomq.4 Вкупно дваесет и пет именувања.

Краткото житие на Свети Климента е наречено Охридска легенда (Legenda Ochridica), затоа што е суштински поврзано со Охрид: опишува светител најпознат во Охрид, се задржува главно на неговата дејност во Охрид и оној што го напишал е охридскиот архиепископ Димитриј Хоматијан. Таму се именува Свети Климент во насловот и само уште еднаш, кога вели дека бил издигнат на епископски престол. Ги има двете варијанти: Κλήμεντος и Κλήμης.

Во Пролошкото житие на Свети Наум од Москополскиот зборник, пишувано на грчки јазик, запишано е името на Свети Климента двапати со формата Κλήμης.
А во Второто житие на Свети Наума 7 го има запишано името Климент седумпати, и тоа: Kli˜mentq, Kli˜mentova и Kli˜menta – петпати.

Името Климент запишано во службите

Основната служба на Свети Климент е напишана на грчки јазик и е насловена: Κλημης Ακολουϑια. Του εν αγιοις πατρος ημων Κλήμεντος Ἀρχιεπισκόπου Ἀχριδὼν. = Климент служба. На нашиот меѓу светиите отец Климент, архиепископ охридски. Во неа е најчесто именувањето во петти падеж еднина, со молитвен повик кон светителот, при пеењето на стихирите во богослужбата. Повторувани се обраќањата: Κλήμη Πάτερ9 = Клименте, оче или παμμακάριστε Κλήμη, Πατὴρ ἡμῶν = преблажени Климете, оче наш. Во Службата за Свети Климента, на 25 ноември/8 декември, неговото име е запишано четириесетпати низ богослужбената содржина и еднаш во насловот. Во однос на бројот и значењето на симболиката за седумпати запишаното името на Свети Климент во Службата за Седмочислениците и четириесетпати во Службата за светителот е повеќе од очигледно. Оние што ги пишувале службите сакале и на тој начин да ја остварат симболиката на полнота, големина, светост и изобилство на благодатта Божја и силата на чудотворството на светиот рамнапостолен просветител, учител и првојерарх.
Во Службата за Седмочислениците 12, каде што е запишан Свети Климент седумпати, го има во насловот на богослужбата, при набројувањето на Седмочислениците, и како вообичаено правило, тој е секогаш трет – веднаш по Свети Кирил и Методиј или прв во набројувањето на учениците. Во насловот е напишана формата: Klimenta, а потоа, во третата стихира на Господи возвах од Малата вечерна богослужба е формата Kli˜mente , која се повторува и на Утрената, во деветтата песна од вториот канон, трета стихира. На истите стихири од Големата вечерна е запишано Kli˜menta, во седмата стихира , како и во тропарот на Седмочислениците и на Утрената, во четвртата стихира од третата песна на вториот канон, завршувајќи во светилниот, на слава. Со Седмочислениците е седумпати именуван свети Климент.

Во Службата за Свети Наума, на 23 декември/5 јануари , како и во онаа за 20 јуни/03 јули , името на Свети Климент е запишано петпати: во третата, петтата, осмата и деветтата песна од канонот, како Κλήμεντος, Κλήμης и трипати Κλήμεντι или на црковнословенски јазик: Kli˜mentu, Kli˜menta, Kli˜mentq и двапати Kli˜mentomq.

Името Климент запишано во акростих

Освен што другите го запишале значајното име на Свети Климент Охридски, тоа го направил и тој самиот, во скриена форма преку акростих низ неговите поетски творби. Покрај сè, тој е и нашиот прв средновековен поет со оригинални химнографски творби, заедно со Светите Методиј, Кирил и Наум. Во неговата богослужбена поезија напишал: KLIMENTA PѩSNI, акростих со првите букви од стихирите на Претпразнични трипеснеци на Рождество Христово. А во својата Општа служба за светител го напишал акростихот: KLIMENT. И во Канонот за Ефтимиј се открива скратеното KLIM , а KLM во Канонот за Успение на Богородица , за да се пронајде и најкратката форма на акростих во неговата Општа служба за пророк, запишан како KL. Кон светите апостоли Петар и Павле, пак, напишал два канона и во двата со своето име во акростих, и тоа: KLIM во оној на шести глас, а KLIMENTA во оној на осми глас. Не ги посочуваме сите пронајдени именувања во акростих, но јасно е и видно е неговото име во нив.

Името Климент запишано на фреските и иконите

Не само во книгите од средновековната книжевност туку името на Свети Климента го има и на ѕидовите од црквите и манастирите, по фреските и иконите. Тоа најдобро го проучил академикот Цветан Грозданов и ѝ го понудил на научната јавност. Најстарата фреска од Свети Климента ја има само по години од неговото упокоение, изобразена во олтарот на Соборната црква „Света Софија“ во Охрид, од 1045 година, и на неа е напишано: ΚΛΗΜΗΣ. Во олтар е неговата фреска и во манастирите „Свети Јован“-Канео и „Свети Никола“-Мариово. Потоа е онаа во Перивлепта во Охрид, со истото име ΚΛΗΜΗΣ, од 1295 година, во северниот дел од наосот и на ист начин напишано , а го има и низ сите цркви во неговиот град Охрид и во селото Лескоец, Охридско, од 1462 година. Истиот текст е и во Марков манастир кај Скопје и во параклисот „Свети Јован Претеча“ во Протатон, Света Гора, 1526 г., а во Костур е ΚΛΗΜΙΣ со јота. Во манастирот, пак, „Свети Андреј“-Матка ја има сигнатурата: ΚΛΗΜΕΝΤΟΣ, како и во „Свети Никола“-Топлички, Демир Хисар, 1537 г. Потоа започнуваат сигнатурите на црковнословенски јазик во Старо Нагоричане и во Пеќ: KLIMEN]T. Во композицијата Седмочисленици е именуван KLIMENTQ во Слимничкиот манастир, во Пречиста и во Вевчани. На иконите е со сигнатурите, споено напишани: ΚΛΗΜΗΣ на литиската икона од XIV век во Охрид, а ΚΛΙΜΗΣ на иконата од иконостасот во манастирот „Свети Наум“-Охридско 1711 и ΚΛΜИ во Перивлепта, од 1779 година.

Што значи името Климент

Тоа е сè каде што може да се најдат запишани сведоштва за името на Свети Климент Охридски. Но, ваквото именување на светителот во неговите житија и служба е општо и насловно име на хагиографијата и на службата, што, всушност, претставува вообичаено дури и задолжително запишување на името, кое, пак, истовремено: и многу кажува и ништо особено не ни кажува за неговото име. Дополнителни објасненија во житијните и во богослужбените текстови нема. Исто така, ни во научната мисла досега нема особена задршка на името и нема некое разјаснување на неговата форма, значење и происход.

Името Климент = Κλήμης, μεντος, ὁ = Clemens, Clement = значи: благ, благодатен, снисходлив, трпелив, мил, милостив, мирен, смирен, драг, давател, дарител, добродушен и лоза или од него би произлегле имињата: Благој, Благе, Трпе, Миле, Мирко, Драги, Дарко, Душко и Лозан.

Κλήμης е и во новозаветните библиски речници, од основата на поимот Κλήμ. Најпрво, сакам да нагласам дека во многу речници го нема името на библискиот Свети Климент. Тоа значи дека нему досега му е сосема малку посветувано внимание и проучување. Сепак, во некои речници го има, но податоците се многу скудни и основни.
Повеќе од речниците велат дека Климент значи: милостив – снисходительный, милостивый или благ, а потоа додаваат дека по дефиниција: Клеменс, Клемент е лично име, од латински происход, споменато во Библијата, во Посланието до Филипјаните. Тоа е грчко-англиската усогласеност за Κλήμης. Или друг вели дека Климент е од латинско потекло; милостив; Клемс (т.е. Клеменс). Тој е христијанин од Филипи. Во другиот, пак, пишува: Климент значи „терпеливый“, сотрудник ап. Павла в Филиппах.

Пишува: Проф. д-р Ратомир Грозданоски (За Нова Македонија)

 Продолжува

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img

Поврзани вести

Средба на Бугарскиот патријарх Даниил со пратеничката група на БСП – Обединета левица

Неодамна во зградата на Бугарската Патријаршија се одржала средба помеѓу Патријарх Даниил и пратеничката група на БСП –...

Црквата и студентските протести

проф. д-р o. Владан Перишиќ   Што е тоа во оваа српска реалност – мрачна и злокобна поради криминалот што...

Владиката Петар служеше во Сремски Карловци – СПЦ не соопшти од која црква доаѓа

Српската православна црква продолжува да не ги раздвојува македонските од српските владици во јавните известувања. Официјалната црковна телевизија...

Српскот етнички шовинизам ја премина границата на толеранција во Македонија

Во последниот период сме сведоци на сè почести појави кои сериозно го нарушуваат достоинството на македонскиот народ и...